Naar aanleiding van het eerste Congres
bracht Frédérik Ruys het boek
‘Infographics in Nederland’ uit.
Toerisme op Antarctica
Januari 2020,
Visualisaties voor klimaatdossiers KNMI
Oefen het GVB regelexamen aan de hand van dit boek met alle ruim 300 vragen die op dit examen gesteld kunnen worden. Deze nieuwste versie voor 2012 is helemaal up-to-date voor het vernieuwde examen van 1 april 2012, inclusief honderden verhelderende illustraties door Vizualism.
Middelbare scholieren zijn weliswaar vaardig met smartphone en Facebook, maar hebben onvoldoende inzicht in impact en risico’s van digitale communicatie. Daarom pleit de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen in haar nieuwste rapport voor digitale geletterdheid in de bovenbouw. Vizualism bracht deze methodiek in beeld.
Diep verborgen, in stapels documenten vol cijfers gloort een prachtige primeur. Dit boek neemt je mee in de wereld van de datajournalistiek. Hoe vind je ‘ruwe data’, de bouwstenen voor gedegen onderzoeksjournalistiek? Hoe vind je in de hooiberg vervolgens een speld? Hoe maak je er een mooi verhaal van? (Inter)nationale datajournalisten verleenden hun medewerking aan Handboek datajournalistiek, waaronder Dick van Eijk, Sarah Cohen, Andrew Lehren en Frederik Ruys. De experts verklappen hun geheimen en laten je leren van hun fouten.
In ‘Nederland Verbeeld – een andere blik op vraagstukken rond de leefomgeving’ gaf het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in 2012 een visuele presentatie van feiten en cijfers op drie domeinen: vervoer, voedsel en energie. Nederland Verbeeld won in november 2013 de Infographic Jaarprijs 2013 van de BNO (Beroepsvereniging Nederlandse Ontwerpers) en NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten).
link: www.pbl.nl/publicaties/2012/nederland-verbeeld
Uit Interview voor het MediaLab, door Arno Kersten. Foto: Truus van Gog.
“Er zijn een heleboel organisaties en bedrijven die niet goed beseffen wat ze allemaal met hun datasets kunnen doen. Dat is omdat ze die data voor eigen gebruik hebben, zonder dat ze hebben bedacht dat je daar ook heel andere informatie uit kunt halen. Dat is onwetendheid, maar ze zien er ook niet een prioriteit in. Als je met dat soort bedrijven gaat praten, kun je dat als argument gebruiken. Partijen zeggen later altijd: wat je hebt gemaakt ziet er ontzettend leuk uit en dat is met ónze data.
Onlangs organiseerde de Rijksoverheid een informatieve middag over de mogelijkheden die visualisaties bieden bij overheidscommunicatie. Want hoe complexer de boodschap, des te groter de noodzaak om de informatie helder over te brengen. Lees meer hierover in het artikel ‘Infographics zijn meer dan een plaatje’ van de Academie voor Overheidscommunicatie.
Vizualism ontwikkelde in 2009, in opdracht van het ministerie van Financiën, de allereerste interactieve infographic over de Miljoenennota en een animatie-video over de verhoging van de aow-leeftijd. Recentelijk werkten we aan een serie visuele samenvattingen over de belastingmaatregelen in de woningmarkt, de verhoging van de btw of – wat luchtiger van aard – de belastingtelefoon. We hebben immers niet als taak om te versimpelen, maar om te verhelderen.
In haar jaarverslag publiceerde het Kadaster een zestal portretten van gebruikers met wie zij het afgelopen jaar heeft samengewerkt. Een van die afnemers is de vpro, voor met name de animatie over de groei van de stad Utrecht uit de succesvolle tv-serie Nederland van Boven. Lees het korte interview ‘Ik heb nog zoveel op mijn verlanglijstje’ op www.kadaster.nl of bekijk de betreffende pagina’s uit het jaarverslag in PDF.
Foto (met op de achtergrond het Instituut voor Beeld en Geluid) is van de sympathieke maar vooral ook toegewijde fotograaf Frank Diemel.
In het radioprogramma Mediazaken duikt Frederique de Jong elke week in een actueel of opvallend fenomeen binnen de journalistiek of media. In de uitzending van donderdag 27 januari 2011, ‘De data-journalist in opkomst’ besteedt zij aandacht aan de opkomst van de de datajournalist.
Te gast: