• Beeld is van alle tijden.
    Onze eerste krabbels
    op papier waren
    tekeningen en
    geen letters.
    Beeldcultuur is
    dus niet met het
    internet uitgevonden.

  • Interview jaarverslag Kadaster 2012

  • Kijkje achter de schermen
  • Interview Dutch Designers magazine #1
  • Publish over Symposium ‘Grafisch & Wetenschap’
  • Design Matters: Het Nieuwe Nieuws
  • Interview Publish over Infographic Jaarprijs 2016
  • Interview met de makers van Onzichtbaar Nederland
  • Animal tracking
  • In gesprek met de datajournalist
  • Jaarverslag Kadaster 2012
  • VPRO-gids: Datajournalistiek
  • Graven in gigabytes
  • BNO Vormberichten
  • Vrachtwagen. Uitwijken. Over de kop
  • Infographics: doel of middel?
  • Graphics-prijs voor oud-FD-redacteur
  • Infographicsprijs 2010
  • Infographic moet een verhaal vertellen
  • ‘Een krant vormgeven heeft iets magisch’
  • Infographics maken
  • Frédérik Ruys: boek over infographics
  • Nu al met Euro’s betalen in Figi
  • AD: hoe meer infografieken, hoe beter
  • Frédérik Ruys winnaar Map Gallery 2003
  • Irak
  • Dagbladredactie vertelt vaker het verhaal via kaart
  • Euroteken is voor 40,3399 frank lelijkheid
  • Frédérik Ruijs bezorgt Zeist prachtig blad over historie
\\ Interviews
  • Kijkje achter de schermen
  • Interview Dutch Designers magazine #1
  • Publish over Symposium ‘Grafisch & Wetenschap’
  • Design Matters: Het Nieuwe Nieuws
  • Interview Publish over Infographic Jaarprijs 2016
  • Interview met de makers van Onzichtbaar Nederland
  • Animal tracking
  • In gesprek met de datajournalist
  • Jaarverslag Kadaster 2012
  • VPRO-gids: Datajournalistiek
  • Graven in gigabytes
  • BNO Vormberichten
  • Vrachtwagen. Uitwijken. Over de kop
  • Infographics: doel of middel?
  • Graphics-prijs voor oud-FD-redacteur
  • Infographicsprijs 2010
  • Infographic moet een verhaal vertellen
  • ‘Een krant vormgeven heeft iets magisch’
  • Infographics maken
  • Frédérik Ruys: boek over infographics
  • Nu al met Euro’s betalen in Figi
  • AD: hoe meer infografieken, hoe beter
  • Frédérik Ruys winnaar Map Gallery 2003
  • Irak
  • Dagbladredactie vertelt vaker het verhaal via kaart
  • Euroteken is voor 40,3399 frank lelijkheid
  • Frédérik Ruijs bezorgt Zeist prachtig blad over historie
\\ Interviews

Kijkje achter de schermen

Leuk inkijkje in DUIC door Charlie van Dijk over datavisualisaties en visualstorytelling. Inclusief kleurrijke foto door Robert Oosterbroek van ons vrolijke dak.

Bacteriofagen behandeling voor Cindy


Cindy en ik leerden elkaar in 1993 kennen op de redactie van de lokale omroep van Zeist. Vanaf dat moment heb ik een enorme bewondering opgebouwd voor haar doorzettingsvermogen en levenslust – ondanks de vele tegenslagen die zij steeds heeft moeten verwerken.

Interview Dutch designers Magazine


‘Infographics die de nietsvermoedende kijker direct raken, fascineren en nog lang blijven hangen. De visualisaties van Frédérik ruys vertellen je iets wat je nog niet wist, op een manier die je nieuwsgierig maakt. Grafisch ontwerper Henk-Jan Panneman bezocht Frédérik in zijn Utrechtse studio met de vraag: “Kan je mij dat ook leren?” ‘

3D-print van stukje Utrecht

Hilda Pruijs (54) woont al negenentwintig jaar in ‘haar’ straatje in de Utrechtse wijk Wittevrouwen. Toch ontdekte Pruijs laatst pas dat er een bakkerszaak bij haar om de hoek zit. Hoe dat kan? De Utrechtse lijdt aan het syndroom van Usher en is daardoor doofblind. Reden genoeg voor buurman Frederik om een 3D-kaart te ontwerpen, zodat Hilda kan voelen hoe haar wijk er nu eigenlijk bij staat.

Interview over datavisualisatie filmgeschiedenis

Reportage Slotstad RTV over de 21 meter lange datavisualisatie in hotel theater Figi in Zeist. De visualisatie is gebaseerd op de 419.170 bioscoopbezoekers die de afgelopen 7 jaar zo’n 20.593 voorstellingen in het Theater bijwoonden. Meer informatie over de totstandkoming: www.vizualism.nl/datavisualisatie-filmgeschiedenis/.

Bekijk

‘Storytelling op zijn mooist’

Veel redacties zien tekst en beeld als twee afzonderlijke componenten. Beeld wordt vaak zelfs als sluitpost gezien. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat beiden elkaar gaan aanvullen in een (online)magazine- of krantenartikel. Een nauwere samenwerking tussen tekst en beeld is dus hard nodig tussen om tot betere content te komen of om lezers om een betere manier mee te nemen door een complex verhaal. Interview met Frederik Ruys door Wilbert van der Heijden voor Bladendokter.nl.

Publish over Symposium ‘Grafisch & Wetenschap’

Interview door Dirk van Ginkel naar aanleiding van mijn presentatie op het Symposium Grafisch & Wetenschap.

Infographic Jaarprijs: Interview Publish Magazine

“Datavisualizer Frédérik Ruys ontving tijdens de tiende Infographics Conference de Jaarprijs voor de visualisaties die hij en zijn vpro-collega’s maakten voor de tv-serie ‘Onzichtbaar Nederland’. De winnende reportage getiteld ‘Blow Out ’t Haantje’ werd uitgezonden in de aflevering over Energie.”