• Interview Publish over Infographic Jaarprijs 2016
  • Interview met de makers van Onzichtbaar Nederland
\\ Onzichtbaar Nederland
  • Interview Publish over Infographic Jaarprijs 2016
  • Interview met de makers van Onzichtbaar Nederland
\\ Onzichtbaar Nederland

Draken kijken weer uit op het Smakkelaarsveld

Sinds deze week prijken de Draken weer aan het Smakkelaarsveld. De Utrecht was het hoofdgebouw van de Levensverzekering-maatschappij “Utrecht”. Het Jugendstil-gebouw stond aan de Leidseweg 2 (voorheen Leidschestraatweg 4-5) in Utrecht, nu het Smakkelaarsveld. Tim Verlaan en fotograaf Wim Uylenberg wandelden in 2016 voor vpro’s Onzichtbaar Nederland door Hoog Catharijne (uitzending 1 december 2016).

Bekijk

Infographic Jaarprijs: Interview Publish Magazine

“Datavisualizer Frédérik Ruys ontving tijdens de tiende Infographics Conference de Jaarprijs voor de visualisaties die hij en zijn vpro-collega’s maakten voor de tv-serie ‘Onzichtbaar Nederland’. De winnende reportage getiteld ‘Blow Out ’t Haantje’ werd uitgezonden in de aflevering over Energie.”

‘Onzichtbaar NL’ sluit reeks af met kijkje achter de schermen

In een volle zaal in Pakhuis de Zwijger vierde de VPRO de afsluiting van de docu-reeks Onzichtbaar Nederland met een blik achter de schermen. De avond begon met een spectaculaire compilatie, simultaan geprojecteerd op zeven schermen. Ook onthulden Geert Rozinga, Frederik Ruys en Geert-Jan Strengholt hoe de animaties tot stand kwamen.

Bekijk

Datavisualisaties Onzichtbaar Nederland

Animated datavisualisations for Dutch national tv by VPRO and 422South. Weekly documentary of 8 episodes, first episode aired on November 17th 2016, reaching a live audience of 1.1 million viewers.

  • Editor in Chief: Geert Rozinga
  • Production VPRO: Bircan Unlu
  • Production 422South: David Corfield, Liz Elkington, Craig Howarth
  • Information design/data research: Frédérik Ruys
  • Data analysis and support: Tim Tensen

Interview Onzichtbaar Nederland

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

Eindredacteur/regisseur Geert Rozinga en datajournalist Frédérik Ruys vertellen over de totstandkoming van Onzichtbaar Nederland. Welke hobbels en welke meevallers kwamen ze tegen op hun pad en wat hopen ze de kijkers mee te geven? Vpro.nl vroeg het hen.

Animatie ONL – the autonomous car

Animatie over de autonome auto.

Onzichtbaar Nederland

vpro_on_facebook_HEADER_picture
VPRO’s Onzichtbaar Nederland, de spin-off van Nederland van Boven, vanaf donderdag 17 november 2016 op NPO1

Bekijk

Onzichtbaar Nederland

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

In ons dagelijks leven staan we er nooit bij stil dat er ook een onzichtbaar Nederland is – soms letterlijk onder onze voeten: een oud station dat compleet verbouwd is tot groot vervoersknooppunt, waar reizigers krioelend op zoek gaan naar goede koffie, wifi en snel vervoer. Of vergeten winkelstraatjes die in een roemrijk verleden een belangrijk marktplaats vormden.

De serie gaat over ook over geheime vliegvelden, ondergelopen grotten en verdwenen monumenten. Door de verschillende lagen in de tijd af te pellen, kunnen we op zoek naar onze wortels en het verborgen ‘systeem Nederland’ blootleggen.