• John Grimwade hands over
    the Dutch Infographic Award

  • VPRO Onzichtbaar Nederland | Invisible Netherlands
  • Solargraph summer – winter solstice
  • The San Fermin festival program
  • The Netherlands in 21 infographics
  • Netherlands from above – Season 1
  • The credit crisis affecting the stock market
  • Dutch real estate fraud
  • The revolution of in-wheel motor
  • Dutch Crime Statistics
  • September 11 attacks
  • Fully illustrated newspaper
  • Milienniumbabies
\\ Honors & awards
  • VPRO Onzichtbaar Nederland | Invisible Netherlands
  • Solargraph summer – winter solstice
  • The San Fermin festival program
  • The Netherlands in 21 infographics
  • Netherlands from above – Season 1
  • The credit crisis affecting the stock market
  • Dutch real estate fraud
  • The revolution of in-wheel motor
  • Dutch Crime Statistics
  • September 11 attacks
  • Fully illustrated newspaper
  • Milienniumbabies
\\ Honors & awards

BNO Infographic Jaarprijs 2016

Het vpro-team van Onzichtbaar Nederland won met de geanimeerde datavisualisatie Blow Out ’t Haantje de Infographic Jaarprijs 2016.

Frédérik Ruys ontving daarnaast ook een eervolle vermelding voor Solargraphie, een datavisualisatie van de zonnebanen boven Utrecht, vastgelegd op fotografisch papier met behulp van een bierblikje. De jury was ‘gecharmeerd door de eenvoudige schoonheid van dit experiment’.

Malofiej Award 2014

award_2014_INFprogramaSF1

The San Fermin festival program won the gold medal at the 2014 Alejandro Malofiej International Infographics Awards. This collector’s item was designed by Errea Comunicación with the collaboration of fifteen prominent graphic designers worldwide.

BNO-NVJ Infographic Jaarprijs 2013

Nederland VerbeeldIn ‘Nederland Verbeeld – een andere blik op vraagstukken rond de leefomgeving’ geeft het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) een visuele presentatie van feiten en cijfers op drie domeinen: vervoer, voedsel en energie. Nederland Verbeeld won in november 2013 de Infographic Jaarprijs 2013 van de BNO (Beroepsvereniging Nederlandse Ontwerpers) en NVJ (Nederlandse Vereniging van Journalisten).

De Stichting Infographic Jaarprijs maakte het volgende filmpje.

BNO-NVJ Infographic Jaarprijs 2012

De tv-reeks ‘Nederland van Boven’ is door de vakjury van de Beroepsorganisatie Nederlandse ontwerpers en Nederlandse vereniging van Journalisten uitgeroepen tot winnaar van de Infographic Jaarprijs 2012. Rechts op de foto Bircan Unlu (producer), Frédérik Ruys (data-journalist) en Geert Rozinga (eindredacteur) bij de uitreiking in Nieuwspoort. Schwandt Infographics maakte voor de prijswinnaar bovenstaande animatie. Meer informatie in het juryrapport.

De Stichting Infographic Jaarprijs maakte het volgende filmpje.


Twee (!) nominaties voor Infographic Jaarprijs 2012

De Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) en de Nederlandse Vereniging voor Journalisten (NVJ) hebben de genomineerden bekend gemaakt voor de jaarlijkse Infographic Jaarprijs:

Dubbelfeest voor Vizualism dus, aangezien wij zowel bij de historische reconstructie van het Achterhuis (gepubliceerd in het Parool) als bij Nederland van Boven betrokken zijn geweest. Alle genomineerden staan hier.
Jury-voorzitter Carel Kuitenbrouwer schreef een interessante analyse over de genomineerden.

Bekijk

Prix Italia 2012: l’Olanda dall’alto

2012_Prix_Italia-1De website van de succesvolle tv-serie Nederland van Boven heeft in Turijn de presitigieuze Prix Italia 2012 gewonnen. De vakjury schreef over ‘a highly attractive and efficient website. The prominent feature of this captivating site were ten inter-active maps.

Onder leiding van projectmanager Jasper Koning, die de trofee in ontvangst nam, verzamelde en bewerkte datajournalist Frédérik Ruys tientallen unieke datasets. Vervolgens werden deze in een interactieve kaart geimplementeerd door het gerenommeerde bureau Stamen uit San Francisco.

Zie trailer.

Wimpel 2012: NLingenieurs

Ed Nijpels heeft in Rotterdam de Wimpel overhandigd aan eindredacteur Geert Rozinga voor het vpro-programma Nederland van Boven. NLingenieurs reikt elke vijf jaar deze prijs uit aan een organisatie of persoon die het vakgebied op bijzondere wijze onder de aandacht weet te brengen.

Bij de uitreiking memoreerde voorzitter Nijpels: ‘Nederland van Boven is een visitekaartje voor Nederland en de werkzaamheden van ingenieursbureaus. Het toont de maakbaarheid en de gebreken, maar ook de schoonheid van Nederland. Het laat zien dat goede, vooruitstrevende ingenieurs belangrijk zijn voor een goed functionerend, leefbaar Nederland’. Meer in zijn column.

11th European Newspaper Award 2009

Award of Excellence for the Crisis of Credits (Financieele Dagblad).


BNO-NVJ Infographic Jaarprijs 2009

De BNO / NVJ Jaarprijs is op 5 maart 2010 uitgereikt door John Grimwade aan Frédérik Ruys voor zijn infographic ‘Hoe de kredietcrisis de beurs besmette’ (voor het Financieele Dagblad).

Frédérik ontving de prijs uit handen van zijn grote voorbeeld John Grimwade, na afloop van het infographics congres in hotel theater Figi Zeist. De vakjury van de jaarprijs, die verder helemaal losstaat van het congres, was onder de indruk van de vernieuwende vorm van de infographic. Meer informatie over alle genomineerden in het persbericht en het jury-rapport.

De vakjury >>

BNO-NVJ Infographic Jaarprijs 2008 [nominatie]

De infographic van Frédérik Ruys in het Financieele Dagblad over de grootste vastgoedfraudezaak in Nederland ooit, is genomineerd voor de Infographicjaarprijs. De uitreiking vindt op 20 september plaats in het Graphic Design Museum in Breda.

De vakjury bestond uit Rijk Boerma (Mijksenaar), Erik van Heeswijk (Nederlandse Vereniging van Journalisten), Karin Schwandt (winnaar Infographics Jaarprijs 2003), Hennie van der Zande (grafisch ontwerper en kunsthistorica) en Juantxo Cruz Ortiz de Landazuri (hoofd infographics El Mundo).