Het vpro-team van Onzichtbaar Nederland won met de geanimeerde datavisualisatie Blow Out ’t Haantje de Infographic Jaarprijs 2016. De visualisatie begint met de spectaculaire verdwijning na een blow-out van boortoren ’t Haantje in 1965. De kijker wordt op een visuele manier meegevoerd van een historische reconstructie naar de actualiteit van de aardbevingen in de provincie Groningen. De jury was onder de indruk van de impact die de visualisaties hebben op het verhaal: ‘Video, 3D-reconstructie, datavisualisatie en voice over versterken elkaar en brengen de relatie tussen de gasboringen en de aardbevingen overtuigend in beeld.’
Eervolle vermelding
Frédérik Ruys ontving daarnaast ook een eervolle vermelding voor Solargraphie, een datavisualisatie van de zonnebanen boven Utrecht, vastgelegd op fotografisch papier met behulp van een bierblikje. De jury was ‘gecharmeerd door de eenvoudige schoonheid van dit experiment’.
- De inzendingen werden beoordeeld door een zeskoppige jury:
De prijs werd 2 maart uitgereikt op het Infographics Congres in Hotel Theater Figi Zeist.
Meer info
- Twee winnaars bno infographics jaarprijs BNO
- Dit zijn de beste infographic-makers van 2016, Adformatie
- Interview Dutch Design Daily
- Visualizing the Unseen, Infographics for the People, Blog John Grimwade