• Publish over Symposium ‘Grafisch & Wetenschap’
  • Design Matters: Het Nieuwe Nieuws
  • Interview Publish over Infographic Jaarprijs 2016
  • Interview met de makers van Onzichtbaar Nederland
  • Animal tracking
  • In gesprek met de datajournalist
  • Jaarverslag Kadaster 2012
  • VPRO-gids: Datajournalistiek
  • Graven in gigabytes
  • BNO Vormberichten
  • Vrachtwagen. Uitwijken. Over de kop
  • Infographics: doel of middel?
  • Graphics-prijs voor oud-FD-redacteur
  • Infographicsprijs 2010
  • Infographic moet een verhaal vertellen
  • ‘Een krant vormgeven heeft iets magisch’
  • Infographics maken
  • Frédérik Ruys: boek over infographics
  • Nu al met Euro’s betalen in Figi
  • AD: hoe meer infografieken, hoe beter
  • Frédérik Ruys winnaar Map Gallery 2003
  • Irak
  • Dagbladredactie vertelt vaker het verhaal via kaart
  • Euroteken is voor 40,3399 frank lelijkheid
  • Frédérik Ruijs bezorgt Zeist prachtig blad over historie
\\ Interviews
  • Publish over Symposium ‘Grafisch & Wetenschap’
  • Design Matters: Het Nieuwe Nieuws
  • Interview Publish over Infographic Jaarprijs 2016
  • Interview met de makers van Onzichtbaar Nederland
  • Animal tracking
  • In gesprek met de datajournalist
  • Jaarverslag Kadaster 2012
  • VPRO-gids: Datajournalistiek
  • Graven in gigabytes
  • BNO Vormberichten
  • Vrachtwagen. Uitwijken. Over de kop
  • Infographics: doel of middel?
  • Graphics-prijs voor oud-FD-redacteur
  • Infographicsprijs 2010
  • Infographic moet een verhaal vertellen
  • ‘Een krant vormgeven heeft iets magisch’
  • Infographics maken
  • Frédérik Ruys: boek over infographics
  • Nu al met Euro’s betalen in Figi
  • AD: hoe meer infografieken, hoe beter
  • Frédérik Ruys winnaar Map Gallery 2003
  • Irak
  • Dagbladredactie vertelt vaker het verhaal via kaart
  • Euroteken is voor 40,3399 frank lelijkheid
  • Frédérik Ruijs bezorgt Zeist prachtig blad over historie
\\ Interviews

Publish over Symposium ‘Grafisch & Wetenschap’

Frédérik Ruys – bekend als maker van animaties voor de VPRO-serie ‘Nederland van Boven’ en initiatiefnemer van de jaarlijkse Infographics Conference – kun je zonder overdrijving een ‘datamens’ noemen. Al in zijn jonge jaren was hij gefascineerd door data en probeerde hij die in beeld te brengen. Op de middelbare school turfde hij wanneer welke leraren afwezig waren. Hij bracht dat onder in een schema en concludeerde dat maart, april en mei de leukste maanden van het jaar waren. Want dan was er de meeste uitval van lesuren. Ook in zijn vrije tijd is hij met data in de weer. Nadat hij jaren geleden een auto-ongeluk had gehad in Frankrijk, maakte hij daarvan een graphic. ‘Je wilt toch achterhalen hoe het in hemelsnaam was gebeurd, ook dat soort gebeurtenissen kunnen me inspireren tot een graphic (7). Ik ben er eigenlijk altijd mee bezig.’ Alles willen weten Een dataset kan Ruys niet uitgebreid genoeg zijn. Maar hij waarschuwt ervoor kritisch te zijn op de aangeleverde gegevens. Voor de VPRO wilde hij een verhaal maken over de systemen die ons land draaiende houden.

‘Dan denk je al snel aan water en havens en Rotterdam. Je gaat praten met mensen, hoort iets inspirerends over een “scheepvaartrotonde” voor de kust en daar wil je dan alles van weten. We hebben een dataset opgevraagd en kregen een overzicht van 12 miljoen scheepvaartposities bij Rotterdam over een periode van 24 uur. Je kunt een animatie maken van de scheepvaartbewegingen, maar dan heb je nog steeds geen verhaal. Je hebt een hoofdpersoon nodig, een acteur. Tijd, plaats, handeling. En je moet een vorm kiezen.
‘Ik vind altijd dat je moet gaan voor een vorm die het dichtst bij de werkelijkheid ligt. Dus de vorm wordt bepaald door de functie. In dit geval zouden we één schip uitkiezen en dat volgen met een helicopter. Zo maak je het verhaal concreet en menselijk en krijgt het betekenis.’

De animatie is gemaakt, de scheepvaartrotonde blijkt een driehoek te zijn, de betekenis van het ‘havensysteem’ krijgt
inhoud (8). Niet duidelijk werd wat de uiteindelijke bestemming van al die schepen was.
‘Je moet altijd goed oppassen met je datasets, want er zit soms heel veel rotzooi in. In de aangeleverde Rotterdamse data zat een kolom met “Bestemming”. Reuze interessant, maar de antwoorden die we daar vonden, waren lang niet alle bruikbaar. Sommige kapiteins hadden in gevuld: “overal waar water is, gaat je niks aan, naar huis, van a naar b, verweggistan of nvt”. Je moet altijd kritisch blijven.’