• Design Matters: Het Nieuwe Nieuws
  • Interview met de makers van Onzichtbaar Nederland
  • Quo Vadis Infographics München
  • Animal tracking
  • In gesprek met de datajournalist
\\ Videos
  • Design Matters: Het Nieuwe Nieuws
  • Interview met de makers van Onzichtbaar Nederland
  • Quo Vadis Infographics München
  • Animal tracking
  • In gesprek met de datajournalist
\\ Videos

Design Matters #34: Het Nieuwe Nieuws

De journalistiek staat voor grote veranderingen – en uitdagingen. Traditionele media als dagbladen, radio en televisie staan daardoor onder druk. Deze ‘mainstream media’ zetten met innovatief design de tegenaanval in. Er wordt druk geëxperimenteerd met virtual reality en visuele presentatievormen als infographics en data-visualisaties. Tegelijkertijd staat de betrouwbaarheid van nieuws onder druk door ‘fake news’ via sociale media als Twitter en Facebook. Welke rol spelen ontwerpers in dit veranderende medialandschap? Het Nieuwe Nieuws in Pakhuis de Zwijger.

Frédérik Ruys is Nederlands meest bekroonde data-visualisator. Al noemt hij zichzelf een information designer. Ruys houdt zich als datajournalist bezig met het ordenen en visualiseren van informatie. Interactieve datavisualisaties bieden nieuwe mogelijkheden om verhalen te vertellen of ontwikkelingen in kaart te brengen. Maar zijn data ook waardevrij en objectief? Welke keuze maak je in de selectie en presentatie van grote hoeveelheden data? En hoe vind je een balans tussen een meeslepende vormgeving en een heldere feitenpresentatie? Met zijn bureau Vizualism buigt Ruys zich dagelijks over deze kwesties. Hij werkte als datajournalist mee aan de crossmediale productie ‘Nederland van Boven’ van de VPRO, die in 2011 op tv en internet werd gepresenteerd. Ook maakte hij infographics en datavisualisaties voor onder meer het Algemeen Dagblad, Het Financieele Dagblad en NRC Handelsblad. Hij is mede-oprichter van het Infographics Congres en samensteller boek ‘Infographics in Nederland’. Ook werkte hij mee aan de ‘Bosatlas van de Veiligheid’, die vorig jaar verscheen. Ruys won diverse prijzen, waaronder de Infographics Jaarprijs 2012 en in 2016 en de European Design Award Malofiej.