Frédérik Ruys

Frédérik helpt als information architect complexe zaken voor een breed publiek inzichtelijk te maken. Hij is een van de oprichters van het Infographics Congres en het Dataviz Festival, bracht het boek Infographics in Nederland en magazine uit en publiceerde verscheidene artikelen over het vak. Hij verzorgt workshops en trainingen voor redacteuren, onderzoekers en beleidsmedewerkers en geeft geregeld gastcolleges. Is onderscheiden met diverse prijzen, waaronder de Infographic Jaarprijs (2009, 2012, 2013, 2016), de European News Design Award (2008, 2009, 2010) en de Malofiej (2014). Tevens af en toe jurylid (Information is Beautiful-Awards).

Heeft samen met Chantal twee kinderen: Nóah (17) en Finn (14).


biography

Director of Vizualism and co-founder of the Dutch Infographic Conferences. Developed the storyboards and prepared the data for the animations of the awarded tv series ‘Netherlands from Above’. As information designer he helps government agencies with visual storytelling to address complex issues to the public. Guest-lecturer in visual storytelling. Provides training to international news organisations and corporate communication officers. But above all loves to learn every day new stuff.

biographie

Fondateur d’une agence d’infographie aux Pays-Bas, Frédérik travaille à la création d’infographies pour de nombreux magazines, quotidiens, entreprises, organisations gouvernementales. Il a récemment développé, pour le gouvernement néerlandais, des infographies animées et interactives afin de présenter au public le budget de l’état et d’expliquer les conséquences de la crise financière. Il a reçu l’European Newspaper Award en 2007, 2008, 2010, le Dutch Infographic Award en 2009 et 2012. Formateur et conférencier, il est à l’initiative de la conférence Néerlandaise de l’Infographie depuis 2008.

biografía

Director de Vizualism y cofundador del Congreso Neerlandés de la Infografía. Desarrolló los guiones gráficos y preparó los datos para las animaciones empleadas en la increíble serie de televisión ‘Netherlands from Above’. Colabora en el campo de la narración visual con distintas agencias gubernamentales para comunicar al público temas financieros de gran complejidad. Es conferenciante invitado de narración visual. Imparte cursos de formación a distintas organizaciones internacionales de prensa y a responsables de comunicación corporativa. Pero, sobre todo, le encanta aprender cosas nuevas todos los días.

Frédérik Ruys (4 juni 1974) studeerde na zijn vwo-diploma Redactionele Vormgeving aan de School voor de Journalistiek (Hogeschool Utrecht) van 1993-1998. Na zijn stage op de layout-redactie van het Algemeen Dagblad, werd hij er coördinator van de illustratoren. Onder zijn leiding verscheen het AD op 1 april 2000 als stripkrant, waarbij alle foto’s waren vervangen door strips die op de redactie gemaakt waren door onder meer de Vlaamse en Waalse illustratoren van uitgeverij Dupuis.Vanaf dat jaar gaf hij vervolgens met Thijs Unger leiding aan de infographic-redactie die in de daaropvolgende jaren uitgroeide tot een team van 14 fte. 

In 2007 maakte Frédérik de overstap naar Financieele Dagblad waar hij zorg droeg voor de restyling van de infographics. In die periode brak de kredietcrisis uit, hetgeen voor hem een belangrijke inspiratiebron was voor zijn datavisualisatie’s. Eén daarvan, Hoe de kredietcrisis de beurs besmette, won de bno / nvj Infographic Jaarprijs en de European Newspaper Award. Het was de derde opeenvolgende prijs voor het FD sinds zijn komst bij de krant.Samen met een aantal bevriende collega’s richtte hij in 2008 het Infographics Congres op dat jaarlijks in Hotel Theater Figi Zeist wordt gehouden en al vanaf het eerste uur veel bezoekers trekt. In 2011 was het aantal deelnemers gestegen tot meer dan 370 bezoekers

Na twee jaar nam Frédérik afscheid van het FD om de activiteiten van Vizualism uit te kunnen breiden, onder meer met het organiseren van workshops en traningen in binnen- en buitenland. Eind 2010 werd Frederik als datajournalist aangetrokken voor het cross-mediale vpro-project ‘Nederland van Boven’ waarvoor hij verantwoordelijk was voor het vergaren en bewerken van datasets voor de animaties op tv en de interactieve kaarten op de website.
Hij was daarmee de eerste officiële data-journalist van Nederland (interview BNR). Het succesvolle programma kreeg een vervolg in 2014 en 2017 (‘Onzichtbaar Nederland’).