• Aantal auto’s in Nederland
  • Na de stortbui
  • Kaasconsumptie in Nederland
  • Hoe rijk is Elon Musk?
  • Opslag nucleair afval in Nederland
  • Jaarlijkse koffieconsumptie in Nederland
  • Wegdrijvende ijsbergen beïnvloeden oceaanstroming
  • Bathymetry Hunga Tonga-Hunga Ha’apai volcano
  • De Bouwagenda 2020 – 2050
  • Luchthavens zwaar getroffen door coronacrisis
  • Klimaatknutselen
  • Klimaatknutselen
  • Klimaatknutselen
  • Verborgen littekens in het landschap
  • Glasvezelnetwerk
  • Energiestromen in 2050
  • Trein wint terrein
  • Bodemdaling in Nederland
  • Honger naar Zand
  • Journey times by rail and air
  • Macedonië tot 1913
  • Jaarlijkse alcoholconsumptie per Nederlander
  • Aardgaswinning Groningen
  • Één kilo kosmos
  • 3D reconstructie van Het Binnenhof
  • Rijkswaterstaat Landbouwscenario’s 2050
  • Hartslag van de snelweg 2015-2020
  • Dagelijkse verbruiken we 15,8 miljard liter olie
  • Space debris
  • Visualization taxonomy
  • Arbeidsmobiliteit in Nederland
  • Interest rates are falling, but debts are still rising
  • Waar zijn er allemaal piramides gebouwd?
  • Color trends in automotive
  • Vrachtschip MSC Zoe verliest 270 containers
  • Space Race
  • In wat voor huishoudens groeien kinderen op?
  • 100 jaar bioscoopgeschiedenis in beeld
  • Levensverwachting per gemeente
  • Inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen
  • Type criminaliteit per nationaliteit
  • Filedruk van 2002 tot 2017
  • Woningnood
  • Vakantiebestemmingen Europeanen
\\ Editorial
  • Aantal auto’s in Nederland
  • Na de stortbui
  • Kaasconsumptie in Nederland
  • Hoe rijk is Elon Musk?
  • Opslag nucleair afval in Nederland
  • Jaarlijkse koffieconsumptie in Nederland
  • Wegdrijvende ijsbergen beïnvloeden oceaanstroming
  • Bathymetry Hunga Tonga-Hunga Ha’apai volcano
  • De Bouwagenda 2020 – 2050
  • Luchthavens zwaar getroffen door coronacrisis
  • Klimaatknutselen
  • Klimaatknutselen
  • Klimaatknutselen
  • Verborgen littekens in het landschap
  • Glasvezelnetwerk
  • Energiestromen in 2050
  • Trein wint terrein
  • Bodemdaling in Nederland
  • Honger naar Zand
  • Journey times by rail and air
  • Macedonië tot 1913
  • Jaarlijkse alcoholconsumptie per Nederlander
  • Aardgaswinning Groningen
  • Één kilo kosmos
  • 3D reconstructie van Het Binnenhof
  • Rijkswaterstaat Landbouwscenario’s 2050
  • Hartslag van de snelweg 2015-2020
  • Dagelijkse verbruiken we 15,8 miljard liter olie
  • Space debris
  • Visualization taxonomy
  • Arbeidsmobiliteit in Nederland
  • Interest rates are falling, but debts are still rising
  • Waar zijn er allemaal piramides gebouwd?
  • Color trends in automotive
  • Vrachtschip MSC Zoe verliest 270 containers
  • Space Race
  • In wat voor huishoudens groeien kinderen op?
  • 100 jaar bioscoopgeschiedenis in beeld
  • Levensverwachting per gemeente
  • Inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen
  • Type criminaliteit per nationaliteit
  • Filedruk van 2002 tot 2017
  • Woningnood
  • Vakantiebestemmingen Europeanen
  • Aardbevingen na gaswinning
  • 10 jaar na de kredietcrisis: beurs nog steeds rood
  • De opmars van vrouwen aan de universiteit
  • Valle del Cauca: abundant rainfalls, deadly droughts
  • Spaghetti of Dutch politics
  • Kandidaten Tweede Kamerverkiezing
  • Toekomstplannen Luchthaven Schiphol
  • Vluchtelingenstroom 1970 – 2015
  • Animaties ‘Waarom Srebrenica moest vallen’
  • De 126 jihadisten voor wie we bang zijn
  • Historical reconstruction Anne Frank House
  • Overstromingsgevaar in Nederland
  • Schietpartij op De Dam
  • De omzwervingen van Ali H. | Vrij Nederland
  • Aanleg ondergrondse hoogspanningsverbinding
  • De scheepvaartroutes van de ontdekkingsreizigers
  • Doodsoorzaken in Europa
  • Het IQ van nachtbrakers
  • Hoeveel water verbruiken we?
  • Gekste sportprestatie (2): Cannonballrun
  • Gekste sportprestatie (1): Wife carrying
  • Spookverhalen
  • Schoon drinkwater steeds schaarser
  • Snelheids
  • Gesneuvelde banken in de kredietcrisis
  • Ontsnapping uit Alcatraz
  • Hoogste woontoren van Nederland: Montevideo
  • Hoe werkt een zelfopwindbaar horloge
  • Energieneutraal kantoorpand
  • Diepste gaten in onze aardkorst
  • Het ideale snelwegennet
  • Indonesië vs. Vietnam
  • Het station van de Porta Alpina
  • Hoe werkt een pacemaker?
  • Uitrusting van een bergbeklimmer
  • De  roltrap
  • Hoe bestuur je een helikopter
  • Zeewering moet Venetië beschermen
  • Hoe werkt de hoogtesluis van Falkirk?
  • Hoe werkt een digitale camera?
  • Toekomstig vervoersknooppunt
  • Nederland in 1000 blokjes
  • Hoe werkt een mri-scanner?
  • Hoe werkt een brandblusser?
  • Hoe werkt een nachtkijker
  • Duikboothaai
  • Hoe maakt zeep schoon?
  • Siliconen borstimplantaten
  • RedBull Race: met 370 km/uur onder de Erasmusbrug
  • Boren naar olie
  • Hoe werkt een bowlingbaan
  • De windmolen
  • Hoe werkt een hardeschijf?
  • Haartransplantatie
  • De brug van Millau
\\ Editorial

Horizonchart about the crisis of credits 2007 – 2008

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

The horizon chart appeared to be the most effective way to visualize the dropping of stocks on the Amsterdam Exchange from January 2007 to December 2008. All funds – without exception – turned red. Especially the informative labels on the charts, highlighting crucial moments in the financial crisis, changed the datavisualisation into an information graphic. Designed by Frédérik Ruys, published in Het Financieele Dagblad on december 20th, 2008.

As the visualisation method needed some explanation to a broader audience than just the readers of the Dutch newspaper, I made the explanation above.

Emergency landing on the Hudson after double bird strike

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

How to land on water. Minute by minute reconstruction of the emergency landing on the Hudson River near Manhattan (New York) on january 15th 2009 by captain Chesley B. Sullenberger III and co-pilot Jeffrey Skiles with their Airbus A320 of U.S. Airways flight 1549. Infographic and research by Frédérik Ruys, Vizualism 2009.

Hoe de kredietcrisis de beurs besmette

In de zomer van 2007 begon ik als infographicredacteur bij het Financieele Dagblad om de titel te helpen bij de transitie naar een meer visueel gerichte krant. Tegelijkertijd kwamen in de VS de eerste voortekenen van wat later de kredietcrisis is gaan heten. Het werd een spannende tijd met complexe gebeurtenissen die op een heldere manier uitgelegd moesten worden aan de lezer. Aan het eind van 2008 – en een aantal genationaliseerde (en omgevallen) banken verder – bereikte de crisis zijn dieptepunt en was het tijd voor een overzicht hoe deze crisis ook de Nederlandse aandelenhandel getroffen had.

Een vogel verveelt nooit

BS_GO-A12_080821_1
De vogelstand in Nederland; 2008. Wegener Dagbladen, SOVON Vogelonderzoek, Vogelbescherming.

Oplossingen voor file-probleem

P16-snelweg4_cs3
De zoektocht naar fileoplossingen zorgt voor veel noviteiten maar ze zijn niet alle even bruikbaar. Voor de speciale ‘Logistiek & Mobiliteit’ bijlage van het Financieele Dagblad van 15 april 2008 zetten we de noviteiten op een rijtje.

Slag om Europa


Omslag voor de Europa-special van De Groene die verscheen aan de vooravond van het referendum over de Europese Grondwet. Het Europa van de regio’s, geïnspireerd naar Heinekens Eurotopia.