• Aantal auto’s in Nederland
  • Na de stortbui
  • Kaasconsumptie in Nederland
  • Hoe rijk is Elon Musk?
  • Opslag nucleair afval in Nederland
  • Jaarlijkse koffieconsumptie in Nederland
  • Wegdrijvende ijsbergen beïnvloeden oceaanstroming
  • Bathymetry Hunga Tonga-Hunga Ha’apai volcano
  • De Bouwagenda 2020 – 2050
  • Luchthavens zwaar getroffen door coronacrisis
  • Klimaatknutselen
  • Klimaatknutselen
  • Klimaatknutselen
  • Verborgen littekens in het landschap
  • Glasvezelnetwerk
  • Energiestromen in 2050
  • Trein wint terrein
  • Bodemdaling in Nederland
  • Honger naar Zand
  • Journey times by rail and air
  • Macedonië tot 1913
  • Jaarlijkse alcoholconsumptie per Nederlander
  • Aardgaswinning Groningen
  • Één kilo kosmos
  • 3D reconstructie van Het Binnenhof
  • Rijkswaterstaat Landbouwscenario’s 2050
  • Hartslag van de snelweg 2015-2020
  • Dagelijkse verbruiken we 15,8 miljard liter olie
  • Space debris
  • Visualization taxonomy
  • Arbeidsmobiliteit in Nederland
  • Interest rates are falling, but debts are still rising
  • Waar zijn er allemaal piramides gebouwd?
  • Color trends in automotive
  • Vrachtschip MSC Zoe verliest 270 containers
  • Space Race
  • In wat voor huishoudens groeien kinderen op?
  • 100 jaar bioscoopgeschiedenis in beeld
  • Levensverwachting per gemeente
  • Inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen
  • Type criminaliteit per nationaliteit
  • Filedruk van 2002 tot 2017
  • Woningnood
  • Vakantiebestemmingen Europeanen
\\ Editorial
  • Aantal auto’s in Nederland
  • Na de stortbui
  • Kaasconsumptie in Nederland
  • Hoe rijk is Elon Musk?
  • Opslag nucleair afval in Nederland
  • Jaarlijkse koffieconsumptie in Nederland
  • Wegdrijvende ijsbergen beïnvloeden oceaanstroming
  • Bathymetry Hunga Tonga-Hunga Ha’apai volcano
  • De Bouwagenda 2020 – 2050
  • Luchthavens zwaar getroffen door coronacrisis
  • Klimaatknutselen
  • Klimaatknutselen
  • Klimaatknutselen
  • Verborgen littekens in het landschap
  • Glasvezelnetwerk
  • Energiestromen in 2050
  • Trein wint terrein
  • Bodemdaling in Nederland
  • Honger naar Zand
  • Journey times by rail and air
  • Macedonië tot 1913
  • Jaarlijkse alcoholconsumptie per Nederlander
  • Aardgaswinning Groningen
  • Één kilo kosmos
  • 3D reconstructie van Het Binnenhof
  • Rijkswaterstaat Landbouwscenario’s 2050
  • Hartslag van de snelweg 2015-2020
  • Dagelijkse verbruiken we 15,8 miljard liter olie
  • Space debris
  • Visualization taxonomy
  • Arbeidsmobiliteit in Nederland
  • Interest rates are falling, but debts are still rising
  • Waar zijn er allemaal piramides gebouwd?
  • Color trends in automotive
  • Vrachtschip MSC Zoe verliest 270 containers
  • Space Race
  • In wat voor huishoudens groeien kinderen op?
  • 100 jaar bioscoopgeschiedenis in beeld
  • Levensverwachting per gemeente
  • Inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen
  • Type criminaliteit per nationaliteit
  • Filedruk van 2002 tot 2017
  • Woningnood
  • Vakantiebestemmingen Europeanen
  • Aardbevingen na gaswinning
  • 10 jaar na de kredietcrisis: beurs nog steeds rood
  • De opmars van vrouwen aan de universiteit
  • Valle del Cauca: abundant rainfalls, deadly droughts
  • Spaghetti of Dutch politics
  • Kandidaten Tweede Kamerverkiezing
  • Toekomstplannen Luchthaven Schiphol
  • Vluchtelingenstroom 1970 – 2015
  • Animaties ‘Waarom Srebrenica moest vallen’
  • De 126 jihadisten voor wie we bang zijn
  • Historical reconstruction Anne Frank House
  • Overstromingsgevaar in Nederland
  • Schietpartij op De Dam
  • De omzwervingen van Ali H. | Vrij Nederland
  • Aanleg ondergrondse hoogspanningsverbinding
  • De scheepvaartroutes van de ontdekkingsreizigers
  • Doodsoorzaken in Europa
  • Het IQ van nachtbrakers
  • Hoeveel water verbruiken we?
  • Gekste sportprestatie (2): Cannonballrun
  • Gekste sportprestatie (1): Wife carrying
  • Spookverhalen
  • Schoon drinkwater steeds schaarser
  • Snelheids
  • Gesneuvelde banken in de kredietcrisis
  • Ontsnapping uit Alcatraz
  • Hoogste woontoren van Nederland: Montevideo
  • Hoe werkt een zelfopwindbaar horloge
  • Energieneutraal kantoorpand
  • Diepste gaten in onze aardkorst
  • Het ideale snelwegennet
  • Indonesië vs. Vietnam
  • Het station van de Porta Alpina
  • Hoe werkt een pacemaker?
  • Uitrusting van een bergbeklimmer
  • De  roltrap
  • Hoe bestuur je een helikopter
  • Zeewering moet Venetië beschermen
  • Hoe werkt de hoogtesluis van Falkirk?
  • Hoe werkt een digitale camera?
  • Toekomstig vervoersknooppunt
  • Nederland in 1000 blokjes
  • Hoe werkt een mri-scanner?
  • Hoe werkt een brandblusser?
  • Hoe werkt een nachtkijker
  • Duikboothaai
  • Hoe maakt zeep schoon?
  • Siliconen borstimplantaten
  • RedBull Race: met 370 km/uur onder de Erasmusbrug
  • Boren naar olie
  • Hoe werkt een bowlingbaan
  • De windmolen
  • Hoe werkt een hardeschijf?
  • Haartransplantatie
  • De brug van Millau
\\ Editorial

Hoe de kredietcrisis de beurs besmette


In de zomer van 2007 begon ik als infographicredacteur bij het Financieele Dagblad om de titel te helpen bij de transitie naar een meer visueel gerichte krant. Tegelijkertijd kwamen in de VS de eerste voortekenen van wat later de kredietcrisis is gaan heten. Het werd een spannende tijd met complexe gebeurtenissen die op een heldere manier uitgelegd moesten worden aan de lezer. Aan het eind van 2008 – en een aantal genationaliseerde (en omgevallen) banken verder – bereikte de crisis zijn dieptepunt en was het tijd voor een overzicht hoe deze crisis ook de Nederlandse aandelenhandel getroffen had.

The horizon chart appeared to be the best way to visualize the dropping of stocks on the Amsterdam Exchange from January 2007 to December 2008. All funds – without exception – turned red. Especially the explanatory labels on the charts, highlighting crucial moments in the financial crisis, changed the datavisualisation into a more informative visualisation.