• Vizualism verzorgt ook
    trainingen en workshop
    over information design.

  • Omdat we er allemaal
    baat bij hebben
    wanneer informatie
    helder en toegankelijk
    wordt gevisualiseerd.

  • Design Matters: Het Nieuwe Nieuws
  • Interview met de makers van Onzichtbaar Nederland
  • Quo Vadis Infographics München
  • Tutorial: Van schets naar illustratie
  • Animal tracking
  • Tutorial: De Voedselketen
  • Tutorial: de brandstofcelauto (Financieele Dagblad)
  • Tutorial: reconstructie huis Anne Frank
  • Infographics maken
\\ Workshops
  • Design Matters: Het Nieuwe Nieuws
  • Interview met de makers van Onzichtbaar Nederland
  • Quo Vadis Infographics München
  • Tutorial: Van schets naar illustratie
  • Animal tracking
  • Tutorial: De Voedselketen
  • Tutorial: de brandstofcelauto (Financieele Dagblad)
  • Tutorial: reconstructie huis Anne Frank
  • Infographics maken
\\ Workshops

Datavisualisaties centraal bij OnlineTuesday #36

De 36ste editie van Online Tuesday stond in het teken van Datavisualisaties. Op een mooie zomeravond in het Felix Meritis in Amsterdam gaven Gert Franke (Clever Franke), Pieter Joost Verhoef (Brayzen) en Frédérik Ruys (Vizualism) een kijkje in eigen keuken.

Bekijk

Tutorial: De Voedselketen (Planbureau Leefomgeving)

Een van de veel besproken infographics uit de PBL-uitgave ‘Nederland Verbeeld‘ betreft partners in de voedselketen. Ondanks zijn afwijkende vorm (en de vele varianten die er aan voorafgingen), is deze technisch eenvoudig van opzet. In onderstaand stappenplan op veler verzoek de Illustrator-handelingen.

Download AI-document

Big Data Week @The Kick: Visual Storytelling

During the international Big Data Week, The Kick hosted a special edition with three keynote speakers in the field of data visualization, psychology and journalism:

  Gert Franke (Clever°Franke)
  Sylvain Le Borgne (Havas Media Group)
  Frédérik Ruys (Vizualism).

Bekijk

Life is a database: Data Obsessions

Is het verzamelen, meten en visualiseren van persoonlijke data een nieuwe speeltuin voor ontwerpen? In een nieuwe editie van CrossLab Events presenteerden Mike Thompson en Susana Cámara Leret ‘Aqua Vita’, een visueel dagboek over hun lichaam gebaseerd op hun dagelijkse urine. Bureau Clever Francke, gespecialiseerd in datavisualisatie, legde uit hoe je data op visuele wijze vertaalt naar een verhaal. Tenslotte ging James Burke, interaction en user experience designer, in op de drijfveren achter Selftracking en the Quantified Self.  Datajournalist en –vormgever Frédérik Ruys modereerde deze avond, die georganiseerd werd door de Willem de Kooning Academy.

Bekijk

Tutorial: de brandstofcelauto (Financieele Dagblad)

In de auto-special van FD Persoonlijk (zaterdag 6 oktober 2012) geeft autojournalist Niek Schenk antwoord op 14 vragen over rijden op waterstof. Voor dit artikel maakte ik een infographic om inzicht te geven waarin zo’n wagen zich onderscheid van een benzine-auto. Hieronder geef ik voor de liefhebbers stapsgewijs inzicht in de totstandkoming van deze infographic.

San Diego presentation: bringing GIS to national tv


Dutch broadcaster VPRO used extensive data resources to put together a tv series, named The Netherlands from above. This documentary ran ten episodes and was weekly rated over 1.2 million viewers nationally, ranking as one of the most watched shows in the country.

In his presentation Bringing geography to national TV at the ESRI user conference in San Diego, data-journalist and information designer Frédérik Ruys, reveals the challenges and pitfalls of visual storytelling and datavisualisations while sharing his ambitions for the second season.

Bekijk

Tutorial: Historische reconstructie huis Anne Frank

In opdracht van de Anne Frank Stichting hebben we de afgelopen twee jaar gewerkt aan een nauwkeurige reconstructie van Prinsengracht 263. Het resultaat verschijnt 70 jaar nadat het onderduikadres door de familie Frank in gebruik werd genomen.

Spellbound-lezing: To design a story

Op de 51ste editie van Spellbound (dinsdag 8 juni 2010) in Pakhuis de Zwijger (Amsterdam), spreekt Frédérik Ruys. De avond staat in het teken van infographics en draagt als titel: ‘To design a story…’.
We laten ons dagelijks overspoelen door nieuws uit alle mogelijke kanalen. Toch gebeurt het dat we van belangrijke informatie kunnen worden buitengesloten. Bijvoorbeeld omdat jargon wordt toegepast, of juridische breedspraak. De kredietcrisis is een actueel voorbeeld hoe desastreus de gevolgen van miscommunicatie en desinformatie kunnen zijn.

Bekijk

Tutorial: infographics maken met handige software-trucs

Een infographic vertelt een verhaal. Hierbij zijn woorden onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar hoe begin je? Wat leg je uit? En welke verschijningsvorm is daarvoor het meest geschikt? Er zijn in totaal zes invalshoeken die aan elke goede infographic ten grondslag liggen. Voor een serie in het vakblad Publish neemt Frédérik elke maand een verschijningsvorm onder de loep.