Design Matters: Het Nieuwe Nieuws
Talk at Amsterdam
Pakhuis de Zwijger/
In de auto-special van FD Persoonlijk (zaterdag 6 oktober 2012) geeft autojournalist Niek Schenk antwoord op 14 vragen over rijden op waterstof. Voor dit artikel maakte ik een infographic om inzicht te geven waarin zo’n wagen zich onderscheid van een benzine-auto. Hieronder geef ik voor de liefhebbers stapsgewijs inzicht in de totstandkoming van deze infographic. |
||
Het grote nadeel van de meeste doorsnedes (of ghostviews) is, dat ze zo complex en rijk aan details zijn dat je als lezer of kijker nooit goed de afzonderlijke onderdelen van elkaar kunt onderscheiden. Vanzelfsprekend is het prachtig om elk voertuigonderdeeltje terug te vinden, uiteindelijk gaat het om de essentie die je wilt laten zien. En in dit geval om de brandstofcellen, de waterstoftank en de accu. |
||
Kort na de briefing door het FD, kondigde Hyundai op de Autosalon 2012 in Parijs aan, dat zij de eerste brandstofcel in massaproductie hebben genomen en dat de komende maanden duizend modellen van de ix35 op de Europese markt zouden komen. Dat leek me de perfecte actuele aanleiding. Helaas had Hyundai nauwelijks beeldmateriaal voorhanden en waren de belangrijkste communicatiemedewerkers onbereikbaar (want op de autosalon in Parijs). Omdat je bij het waterstof-station geen spuitstuk meer hoeft vast te houden, liet ik mezelf fotograferen terwijl ik een virtuele tankknop indrukte. De illustratie zou ik later nodig hebben in de infographic. |
||
1. Daarna begon ik in Illustrator met het overtrekken van bovenstaande promotiefoto van de Hyundai ix35. Ik wilde graag het verhaal van links naar rechts vertellen, dus koos ik voor een aanzicht waarbij ik kon beginnen met het tanken en eindigen bij de aandrijving. |
||
2. Aan de hand van verschillende prototypes, probeerde ik in Sketchup (voorheen van Google, nu van Trimble) de binnenkant van een voertuig in 3D te reconstrueren. |
||
3. Vervolgens renderde ik het model in Kerkythea vanuit exact hetzelfde perspectief als de gebruikte foto. Objecten rondom bepaalden de lichtinval. |
||
4. Het resultaat legde ik in Photoshop over elkaar heen. |
||
5. Om wat meer detail toe te voegen aan de illustratie, zocht ik in de databank van Trimble naar autostoelen die ik vanuit hetzelfde perspectief in het Sketchup-model kon verwerken. |
||
6. De bestanden voegde ik tenslotte in Photoshop samen. Zo kreeg ik met behulp van laagmaskers invloed op het transparantieniveau van bepaalde gebieden. Hiermee kon ik objecten accentueren of juist afdekken. Nadat ik in Photoshop klaar was, tekende ik in Illustrator de werking van een brandstofcel en voegde ik de tekstkaders toe. Daarop stuude ik het geheel naar de vormgever van het FD, die er een prachtige pagina van maakte. |