Spellbound-lezing: To design a story

Op de 51ste editie van Spellbound (dinsdag 8 juni 2010) in Pakhuis de Zwijger (Amsterdam), spreekt Frédérik Ruys. De avond staat in het teken van infographics en draagt als titel: ‘To design a story…’.
We laten ons dagelijks overspoelen door nieuws uit alle mogelijke kanalen. Toch gebeurt het dat we van belangrijke informatie kunnen worden buitengesloten. Bijvoorbeeld omdat jargon wordt toegepast, of juridische breedspraak. De kredietcrisis is een actueel voorbeeld hoe desastreus de gevolgen van miscommunicatie en desinformatie kunnen zijn.
 
Vandaar dat infographics steeds vaker worden ingezet. Niet alleen in kranten en tijdschriften, maar ook door de overheid en het bedrijfsleven.
 
Informatieve illustraties hebben de mens immers altijd geinspireerd; van het wandtapijt van Bayeux en de technische illustraties van Leonardo Davinci, tot aan een nauwkeurige reconstructie van een vliegtuig dat kort voor de landingsbaan neerstort. Infographics is het werkveld van ontwerpers en journalisten; van beeld- en woordkunstenaars. Zij beheersen de techniek (en bezitten de nieuwsgierigheid!) om ingewikkelde processen helder te verbeelden.
 
In zijn presentatie laat Frédérik Ruys, information designer bij Vizualism en winnaar van de BNO / NVJ Infographic Jaarprijs 2009, de ontwikkeling van het vakgebied zien met allerhande voorbeelden. Waaronder interactieve infographics, live data visualisation en augmented reality.