• Aantal auto’s in Nederland
  • Na de stortbui
  • Kaasconsumptie in Nederland
  • Hoe rijk is Elon Musk?
  • Opslag nucleair afval in Nederland
  • Jaarlijkse koffieconsumptie in Nederland
  • Wegdrijvende ijsbergen beïnvloeden oceaanstroming
  • Bathymetry Hunga Tonga-Hunga Ha’apai volcano
  • De Bouwagenda 2020 – 2050
  • Luchthavens zwaar getroffen door coronacrisis
  • Klimaatknutselen
  • Klimaatknutselen
  • Klimaatknutselen
  • Verborgen littekens in het landschap
  • Glasvezelnetwerk
  • Energiestromen in 2050
  • Trein wint terrein
  • Bodemdaling in Nederland
  • Honger naar Zand
  • Journey times by rail and air
  • Macedonië tot 1913
  • Jaarlijkse alcoholconsumptie per Nederlander
  • Aardgaswinning Groningen
  • Één kilo kosmos
  • 3D reconstructie van Het Binnenhof
  • Rijkswaterstaat Landbouwscenario’s 2050
  • Hartslag van de snelweg 2015-2020
  • Dagelijkse verbruiken we 15,8 miljard liter olie
  • Space debris
  • Visualization taxonomy
  • Arbeidsmobiliteit in Nederland
  • Interest rates are falling, but debts are still rising
  • Waar zijn er allemaal piramides gebouwd?
  • Color trends in automotive
  • Vrachtschip MSC Zoe verliest 270 containers
  • Space Race
  • In wat voor huishoudens groeien kinderen op?
  • 100 jaar bioscoopgeschiedenis in beeld
  • Levensverwachting per gemeente
  • Inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen
  • Type criminaliteit per nationaliteit
  • Filedruk van 2002 tot 2017
  • Woningnood
  • Vakantiebestemmingen Europeanen
\\ Editorial
  • Aantal auto’s in Nederland
  • Na de stortbui
  • Kaasconsumptie in Nederland
  • Hoe rijk is Elon Musk?
  • Opslag nucleair afval in Nederland
  • Jaarlijkse koffieconsumptie in Nederland
  • Wegdrijvende ijsbergen beïnvloeden oceaanstroming
  • Bathymetry Hunga Tonga-Hunga Ha’apai volcano
  • De Bouwagenda 2020 – 2050
  • Luchthavens zwaar getroffen door coronacrisis
  • Klimaatknutselen
  • Klimaatknutselen
  • Klimaatknutselen
  • Verborgen littekens in het landschap
  • Glasvezelnetwerk
  • Energiestromen in 2050
  • Trein wint terrein
  • Bodemdaling in Nederland
  • Honger naar Zand
  • Journey times by rail and air
  • Macedonië tot 1913
  • Jaarlijkse alcoholconsumptie per Nederlander
  • Aardgaswinning Groningen
  • Één kilo kosmos
  • 3D reconstructie van Het Binnenhof
  • Rijkswaterstaat Landbouwscenario’s 2050
  • Hartslag van de snelweg 2015-2020
  • Dagelijkse verbruiken we 15,8 miljard liter olie
  • Space debris
  • Visualization taxonomy
  • Arbeidsmobiliteit in Nederland
  • Interest rates are falling, but debts are still rising
  • Waar zijn er allemaal piramides gebouwd?
  • Color trends in automotive
  • Vrachtschip MSC Zoe verliest 270 containers
  • Space Race
  • In wat voor huishoudens groeien kinderen op?
  • 100 jaar bioscoopgeschiedenis in beeld
  • Levensverwachting per gemeente
  • Inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen
  • Type criminaliteit per nationaliteit
  • Filedruk van 2002 tot 2017
  • Woningnood
  • Vakantiebestemmingen Europeanen
  • Aardbevingen na gaswinning
  • 10 jaar na de kredietcrisis: beurs nog steeds rood
  • De opmars van vrouwen aan de universiteit
  • Valle del Cauca: abundant rainfalls, deadly droughts
  • Spaghetti of Dutch politics
  • Kandidaten Tweede Kamerverkiezing
  • Toekomstplannen Luchthaven Schiphol
  • Vluchtelingenstroom 1970 – 2015
  • Animaties ‘Waarom Srebrenica moest vallen’
  • De 126 jihadisten voor wie we bang zijn
  • Historical reconstruction Anne Frank House
  • Overstromingsgevaar in Nederland
  • Schietpartij op De Dam
  • De omzwervingen van Ali H. | Vrij Nederland
  • Aanleg ondergrondse hoogspanningsverbinding
  • De scheepvaartroutes van de ontdekkingsreizigers
  • Doodsoorzaken in Europa
  • Het IQ van nachtbrakers
  • Hoeveel water verbruiken we?
  • Gekste sportprestatie (2): Cannonballrun
  • Gekste sportprestatie (1): Wife carrying
  • Spookverhalen
  • Schoon drinkwater steeds schaarser
  • Snelheids
  • Gesneuvelde banken in de kredietcrisis
  • Ontsnapping uit Alcatraz
  • Hoogste woontoren van Nederland: Montevideo
  • Hoe werkt een zelfopwindbaar horloge
  • Energieneutraal kantoorpand
  • Diepste gaten in onze aardkorst
  • Het ideale snelwegennet
  • Indonesië vs. Vietnam
  • Het station van de Porta Alpina
  • Hoe werkt een pacemaker?
  • Uitrusting van een bergbeklimmer
  • De  roltrap
  • Hoe bestuur je een helikopter
  • Zeewering moet Venetië beschermen
  • Hoe werkt de hoogtesluis van Falkirk?
  • Hoe werkt een digitale camera?
  • Toekomstig vervoersknooppunt
  • Nederland in 1000 blokjes
  • Hoe werkt een mri-scanner?
  • Hoe werkt een brandblusser?
  • Hoe werkt een nachtkijker
  • Duikboothaai
  • Hoe maakt zeep schoon?
  • Siliconen borstimplantaten
  • RedBull Race: met 370 km/uur onder de Erasmusbrug
  • Boren naar olie
  • Hoe werkt een bowlingbaan
  • De windmolen
  • Hoe werkt een hardeschijf?
  • Haartransplantatie
  • De brug van Millau
\\ Editorial

Strijd binnen het rechts-radicale kamp in Europa

In het Europese Parlement proberen Geert Wilders (PVV) en Marine Le Pen (Front National) na de verkiezingen van 2014 een anti-Europese fractie te vormen. Maar de Brit Nigel Farage wil dat ook. Visualisatie van het rechts-radicale kamp voor Vrij Nederland.

Vrolijke, zwarte maandag: schietpartij op de Dam

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

Volgens de mythe begonnen Duitse mariniers op 7 mei 1945 vanuit hun hoofdkwartier aan de Paleisstraat zomaar te schieten op de feestvierende menigte op de Dam. Maar was dat wel zo? Was het Dam-incident wel een incident?

Feitelijke reconstructie ter ondersteuning van het historische onderzoek van Auke Kok gepubliceerd in Vrij Nederland en bij Uitgeverij Fosfor als ‘long read’, april 2014.
.

Infographic Gelderse ecoducten in NRC Handelsblad


Met de start van de bouw van het laatste ecoduct van de Veluwe (over de A348 bij Middachten), wenste de provincie Gelderland het netwerk aan flora- en faunapassages in beeld te brengen. Hiervoor ontwikkelden we voor hen een infographic die zij aan de pers ter publicatie konden aanbieden. En die toonde er vervolgens veel belangstelling voor – waaronder het NRC in hun uitgave van 15 september.

DVD booklet ‘Nederland van Boven’

De vpro-serie ‘Nederland van Boven’ is een ode aan het maakbare Nederland. Door middel van datavisualisaties, indrukwekkende luchtbeelden en portretten van helden op de grond laten we zien wie we zijn en hoe onze mentaliteit ons land gevormd heeft. Booklet bij de DVD.

www.bol.com/nl/p/nederland-van-boven/1002004012095357

Interactieve kaarten Nederland van Boven

.embed-container { position: relative; padding-bottom: 56.25%; height: 0; overflow: hidden; max-width: 100%; } .embed-container iframe, .embed-container object, .embed-container embed { position: absolute; top: 0; left: 0; width: 100%; height: 100%; }

Vrij Nederland

clients_VN_EDITVoor het tweewekelijkse tijdschrift Vrij Nederland maken we infographics over uiteenlopende onderwerpen. Een selectie:

Cover HP|De Tijd over mogelijke dijkdoorbraak

Prins Willem-Alexander waarschuwde de afgelopen jaren tot drie keer toe voor een mogelijke doorbraak van Dijkring 14. Als dit gebied onder water zou lopen, dan spreken kenners van een Ergst Denkbare Overstroming (EDO), omdat de steden Rotterdam, Den Haag, Amsterdam en (gedeeltelijk) Utrecht onder de zeespiegel zouden kunnen verdwijnen. Voor HP | De Tijd van deze week lieten wij onze fantasie de vrij loop en maakten we bovenstaande illustratie.

Van het Rode Plein naar de Franse palmen

In 2010 werd de spoorlijn Moskou naar Nice nieuw leven ingeblazen: een reis van twee dagen door vijf landen. Vrij Nederland wijdde een reportage aan de 3318 kilometer lange route en Frédérik zette de belangrijkste tussenstops op de kaart.

Earth of the Future (+ 250m years)

The earth’s continental plates are continuously moving. Since the earth’s rocky outer crust solidified billions of years ago, it broke up into huge, thick plates that drift atop the soft, underlying mantle. We know approximately how Pangea must have looked like. But how will earth’s map evolve 225 million years from now? Watch our maps of the future in this month’s edition of Quest 101.