Demografische ontwikkeling van de Nederlandse bevolking in de drie krimpregio’s (links) en de vier grote steden (rechts).
Moon sets behind Dom tower
More info
De VPRO is begonnen met de voorbereidingen aan het crossmediaal project ‘Nederland van Boven’, waarvoor Frédérik aan het team is toegevoegd als data-journalist en visualizer. Dit megaproject, geïnspireerd op BBC’s ‘Britain from above’, geeft straks een spectaculaire kijk van Nederland van bovenaf, waardoor ritmes en patronen van ons dagelijks leven zichtbaar worden. Het is een meeslepende visuele ode aan de helden van de goed gecontroleerde chaos, die ons land blijkt te zijn.
Op de 51ste editie van Spellbound (dinsdag 8 juni 2010) in Pakhuis de Zwijger (Amsterdam), spreekt Frédérik Ruys. De avond staat in het teken van infographics en draagt als titel: ‘To design a story…’.
We laten ons dagelijks overspoelen door nieuws uit alle mogelijke kanalen. Toch gebeurt het dat we van belangrijke informatie kunnen worden buitengesloten. Bijvoorbeeld omdat jargon wordt toegepast, of juridische breedspraak. De kredietcrisis is een actueel voorbeeld hoe desastreus de gevolgen van miscommunicatie en desinformatie kunnen zijn.
The New York Times declared the last week of october as the Infographics Week on The Learning Network: “Because we know how important it is for students to be able to read and interpret visual representations of information — and because The New York Times consistently creates useful and elegant examples that we think teachers across the curriculum should know about.”
Op 12 december 2007, ’s avonds rond zeven uur, vloog een Apache-helikopter tijdens een oefening in de hoogspanningslijnen tussen Tiel en Zaltbommel. Hierdoor zaten zo’n 30.000 huishoudens in de Tieler- en Bommelerwaard dagenlang zonder stroom. Minck Oosterveer maakte voor het jaarverslag van Continuon destijds deze bijzonder indrukwekkende visuele vertelling.
De moord op Pim Fortuyn was een aanslag van ongekende proporties die het politieke landschap voor goed zou veranderen.
Als infographicredacteur van het toenmalige Algemeen Dagblad ben ik de volgende dag meteen de getuigen gaan benaderen: of ze mee wilden werken aan een visuele reconstructie van de dramatische gebeurtenissen. Aanvankelijk reageerden zij erg terughoudend: het was immers nog geen 24 uur geleden gebeurd en het land verkeerde in shock.
In het guldentijdperk gold het Nederlands geld als het mooiste en kleurrijkste ter wereld. Niet op de laatste plaats omdat de ontwerpers Oxenaar en Drupsteen zich juist verdiepten in de technische mogelijkheden. In 1997 schreef ik op de School voor Journalistiek hierover een technisch opstel: over echtheidskenmerken, rastervangers, doorzichtregister, metamere inkten en het iris-procédé.