• Vakantiebestemmingen Europeanen
  • Spaghetti of Dutch politics
  • Sluizencomplex Vlaardingen
  • Power Island for wind farms in North Sea
  • Voorkomen van extreme overstromingen
  • Adaptive cities through innovative design
  • Delta Flume: world’s biggest manmade wave
  • Animaties ‘Waarom Srebrenica moest vallen’
  • Schietpartij De Dam
  • #10 | Lazy stork gliding to his nest | De vlucht van een luie ooievaar naar zijn nest
  • #10 | Airplanes | Het vliegverkeer boven de lage landen
  • #9 | Roots invading sewer systems | Bomen en het Bredase rioolstelsel
  • #9 | Pipes and cables | Chaos onder de grond: kabels en leidingen door Rotterdam
  • #8 | Are we safe? | Risico-lokaties in Nederland
  • #8 | Police Patrols | Patrouillerende politievoertuigen in de Residentie
  • #7 | Old en New Residents | De wandelroutes van oude en nieuwe stadsbewoners
  • #7 | Growing City | De explosieve groei van een stad
  • #6 | Receding sea | De veranderende kustlijn
  • #5 | Red Deers | Herten in de Veluwe komen ’s avonds tot leven
  • #5 | Seagull visiting the capital | Texelse meeuw doet Amsterdam (332km)
  • #6 | The Perfect Storm | Noordwesterstorm leidt tot ergst denkbare overstroming
  • #4 | Walking the dog | Ieder zijn eigen wandelroute
  • #4 | Queensday | Amsterdam kleurt oranje met Koninginnedag
  • #3 | Survey planes | De luchtfotografen van Nederland
  • #3 | 80.000 farms | Agrarische bedrijven
  • #2 | Ships in Rotterdam | Scheepvaartverkeer
  • #1 | Cell phones waking up | Nederland ontwaakt
  • #1 | Railway Traffic | Treinverkeer
  • Toekomstvisie NS 2020
  • Reconstructie Moord op Fortuyn
\\ Animation
  • Vakantiebestemmingen Europeanen
  • Spaghetti of Dutch politics
  • Sluizencomplex Vlaardingen
  • Power Island for wind farms in North Sea
  • Voorkomen van extreme overstromingen
  • Adaptive cities through innovative design
  • Delta Flume: world’s biggest manmade wave
  • Animaties ‘Waarom Srebrenica moest vallen’
  • Schietpartij De Dam
  • #10 | Lazy stork gliding to his nest | De vlucht van een luie ooievaar naar zijn nest
  • #10 | Airplanes | Het vliegverkeer boven de lage landen
  • #9 | Roots invading sewer systems | Bomen en het Bredase rioolstelsel
  • #9 | Pipes and cables | Chaos onder de grond: kabels en leidingen door Rotterdam
  • #8 | Are we safe? | Risico-lokaties in Nederland
  • #8 | Police Patrols | Patrouillerende politievoertuigen in de Residentie
  • #7 | Old en New Residents | De wandelroutes van oude en nieuwe stadsbewoners
  • #7 | Growing City | De explosieve groei van een stad
  • #6 | Receding sea | De veranderende kustlijn
  • #5 | Red Deers | Herten in de Veluwe komen ’s avonds tot leven
  • #5 | Seagull visiting the capital | Texelse meeuw doet Amsterdam (332km)
  • #6 | The Perfect Storm | Noordwesterstorm leidt tot ergst denkbare overstroming
  • #4 | Walking the dog | Ieder zijn eigen wandelroute
  • #4 | Queensday | Amsterdam kleurt oranje met Koninginnedag
  • #3 | Survey planes | De luchtfotografen van Nederland
  • #3 | 80.000 farms | Agrarische bedrijven
  • #2 | Ships in Rotterdam | Scheepvaartverkeer
  • #1 | Cell phones waking up | Nederland ontwaakt
  • #1 | Railway Traffic | Treinverkeer
  • Toekomstvisie NS 2020
  • Reconstructie Moord op Fortuyn
\\ Animation

#7 | De explosieve groei van een stad

Expanding city

NLvB1_E07a1-groei-van-utrecht_header

  • Seizoen: Nederland van Boven 1
  • Aflevering: 7, Wonen
  • Uitzenddatum: dinsdag 17 januari 2012
  • Data: BAG 2012, Kadaster, Dotka Data, Aerodata
  • Animatie: 422 South

Utrecht

Voor de aflevering ‘Hoe wij wonen‘ wilden we de groei van een stad in beeld brengen. We kozen hiervoor Utrecht omdat in deze middeleeuwse stad elke wijk typerend is voor een bepaalde periode: van de eerste woningen buiten de singels tot aan de huidige vinex-wijk Leidsche Rijn. En omdat eindredacteur Jasper en ik beiden ook in Utrecht wonen…

Het Kadaster beheert de basisregistraties ‘adressen en gebouwen’ (BAG). Zo is in dit bestand voor elk object in Nederland het bouwjaar bekend (zie rechts de bag-objecten ingetekend op een Google-kaart; door op een pand te klikken verschijnt het bouwjaar). Aan de hand van dit bronbestand kon ik voor elk jaar de aanwezige huizen visualiseren.

Met behulp van historische kaarten en luchtfoto’s uit het archief van DotKa Data kon ik een aantal situaties verifieren. Immers; de BAG bevat uitsluitend het bouwjaar van thans aanwezige gebouwen; niet van panden die tussentijds gesloopt en vervolgens vervangen zijn (zie hieronder).

1.) Utrecht, omstreeks 1870 (Bron: DotKa Data)

2) Luchtfoto Utrecht (Bron: Aerodata)

3) Reconstructie van de situatie 1870

5. Bovenstaande is een proefanimatie die ik maakte aan de hand van de 138 afbeeldingen (1875 – 2012), een geautomatiseerde export vanuit ESRI’s ArcGIS met behulp van de timeline tool op een resolutie van 8000 pixels breed (voor het animatieteam van 422South de maximale resolutie voor een in te laden afbeelding).

6. Aan de hand van de proefanimatie konden we een storyboard samenstellen waarin we per shot het focusgebied (en de timing) van de camera bepaalden.

7. De 138 afbeeldingen, samen met het storyboard, stuurden we naar 422South die uiteindelijk bovenstaande animatie maakte.