
Data-animatie over de Waddenzee
Onder de waterlijn van de Waddenzee ligt een rijk en gevarieerd landschap verscholen. Wat zouden we zien, als we al het water konden doen verdwijnen? Animatie in opdracht van net NCK en Rijkswaterstaat.
- Stem: Anna Gimbrère
- Idee: Rena Hoogland (Rijkswaterstaat)
- Storyboard / regie / dataverwerking: Rena Hoogland, Frédérik Ruys (Vizualism)
- Animaties: 422South (David Corfield, Liz Elkington, Tav Flett, Ferriol Tugues, Jim Walters)
- Music: ‘Planet Earth’, Peder B. Helland (Soothing Relaxation As)
- Deltares: Edwin Elias, Julia Vroom
- Rijkswaterstaat: Petra Jeurissen
- Wageningen Marine Research: Martin Baptist, Sophie Brasseur
- Levvel (Bam, Van Oord, Rebel): Ciska Smit
- Koninklijk Nederlands Instituut Voor Onderzoek Der Zee (Nioz): Allert Bijleveld, Emma Penning
- European Marine Observation And Data Network (Emodnet)
- Powerpoint
- GoogleMaps
- Illustrator
- Word
- Blender
- Illustrator, Photoshop
- GlobalMapper
- ArcGIS
- Blender
- Cinema 4D
- AfterEffects
- Illustrator – artwork
- Audition – muziek/geluidbewerking
- AfterEffects – compositing
Databronnen
English version
Below the waterlines of the Wadden Sea hides a rich and varied landscape. What would we see if we could drain the sea? Animation commissioned by Netherlands Centre for Coastal Research and the Ministry of Infrastructure and Water Management.
1. Brainstorm en moodboardIn een eerste overleg bespraken we de mogelijke onderwerpen en de beschikbare datasets die een verhaal over de Waddenzee ondersteunen. Een ‘moodboard’ hielp bij het definiëren van keuzes terwijl we op een kaart verschillende routes uitstippelden. De ambities waren groot, maar we wilden recht doen aan de insteek van de animatie: visualiseren uitsluitend aan de hand van data. Tools |
![]() ![]() |
![]() |
|
2. Storyboard en planningAan de hand van een eerste selectie van thema’s, ontwikkelden we een mogelijke verhaallijn. Met behulp van ruwe data bouwden we mock-ups van de gewenste plekjes van het Waddengebied en onderzochten we welke data (en in welk resolutie) hiervan data beschikbaar was. Tools |
![]() |
![]() |
|
3. Data verzameling en verwerkingMet ons wensenlijstje in de hand benaderen we de onderzoekers: voor stromingsmodellen en multibeams Edwin Elias en Julia Vroom bij Deltares, voor bodemdata Petra Jeurissen bij Rijkswaterstaat, voor het 3D-model van de Afsluitdijk Ciska Smit bij Levvel, voor de tracks van zeehond ‘Snow white’ en grote sterns Martin Baptist en Sophie Brasseur bij Wageningen Marine Research en voor de tracks van de drieteenstrandloper Allert Bijleveld en Emma Penning bij het Nioz. Tools |
![]()
|
![]() |
|
4. Camera bewegingIn een virtuele omgeving (Lumion) speelden we met het camera-standpunt en experimenteerden hoe we de verschillende locaties met een natuurlijke beweging aan elkaar konden verbinden. Het schrijven van de voice-over bepaalde in belangrijke mate het tempo van de vertelling en daarmee dus ook de snelheid van de camera beweging. |
|
![]() |
|
5. Rendering en compositingZodra de tekst was uitgeschreven en de data-sets compleet waren, ging het Britse animatieteam van 422South aan de slag. Zij reconstrueerden het Waddengebied in Cinema4D en koppelden alle data-lagen aan elkaar, zodat deze in AfterEffects konden worden samengevoegd. Bij elke nieuwe versie verfijnden we de visualisaties. Tools |
|
![]() |
|
6. Voice-over en editingToolsDe animatie verrijkten we met pop-ups, om de herkomst van de data te duiden, en met muziek. Wetenschapsjournalist Anna Gimbrère sprak vervolgens de tekst in om zo de lezer mee te nemen in het verhaal. |
![]()
|