• Journey times by rail and air
  • Neerwaartse spiraal van bodemdaling
  • Macedonië tot 1913
  • Jaarlijkse alcoholconsumptie per Nederlander
  • Aardgaswinning Groningen
  • Zandverbruik in beeld
  • Één kilo kosmos
  • 3D reconstructie van Het Binnenhof
  • Hartslag van de snelweg 2015-2020
  • Pincode: vernieuwde lesmethode van Noordhoff
  • Toerisme op Antarctica
  • Dagelijkse verbruiken we 15,8 miljard liter olie
  • Space debris
  • Arbeidsmobiliteit in Nederland
  • Zwakke schakels in de regio
  • Zicht op de Delta in 2050
  • Interest rates are falling, but debts are still rising
  • Waar zijn er allemaal piramides gebouwd?
  • Color trends in automotive
  • Vrachtschip MSC Zoe verliest 270 containers
  • Space Race
  • Ecoducten en grote faunapassages
  • Verbouwing MFA’s in Leidsche Rijn
  • In wat voor huishoudens groeien kinderen op?
  • Geldstromen mobiliteit en infrastructuur
  • Samenwerking in de mobiliteitswereld
  • Toekomst Postmarkt 2018
  • Monitor Haagse Mobiliteit 2016
  • Veiligheidssysteem voor alle nieuwe auto’s
  • 100 jaar bioscoopgeschiedenis in beeld
  • Beeldmerk Postdialoog voor bezorgers en de overheid
  • Aardgaswinning Groningen 1971 – 2017
  • Levensverwachting per gemeente
  • Trendrapport voor Overheidscommunicatie
  • Inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen
  • Type criminaliteit per nationaliteit
  • Filedruk van 2002 tot 2017
  • What does it take to build a runway?
  • Woningnood
  • Vakantiebestemmingen Europeanen
  • Development pathways
  • Undernourishment despite food supply
  • Productivity decline agricultural land
  • Aardbevingen na gaswinning
  • 10 jaar na de kredietcrisis: beurs nog steeds rood
\\ Visualization
  • Journey times by rail and air
  • Neerwaartse spiraal van bodemdaling
  • Macedonië tot 1913
  • Jaarlijkse alcoholconsumptie per Nederlander
  • Aardgaswinning Groningen
  • Zandverbruik in beeld
  • Één kilo kosmos
  • 3D reconstructie van Het Binnenhof
  • Hartslag van de snelweg 2015-2020
  • Pincode: vernieuwde lesmethode van Noordhoff
  • Toerisme op Antarctica
  • Dagelijkse verbruiken we 15,8 miljard liter olie
  • Space debris
  • Arbeidsmobiliteit in Nederland
  • Zwakke schakels in de regio
  • Zicht op de Delta in 2050
  • Interest rates are falling, but debts are still rising
  • Waar zijn er allemaal piramides gebouwd?
  • Color trends in automotive
  • Vrachtschip MSC Zoe verliest 270 containers
  • Space Race
  • Ecoducten en grote faunapassages
  • Verbouwing MFA’s in Leidsche Rijn
  • In wat voor huishoudens groeien kinderen op?
  • Geldstromen mobiliteit en infrastructuur
  • Samenwerking in de mobiliteitswereld
  • Toekomst Postmarkt 2018
  • Monitor Haagse Mobiliteit 2016
  • Veiligheidssysteem voor alle nieuwe auto’s
  • 100 jaar bioscoopgeschiedenis in beeld
  • Beeldmerk Postdialoog voor bezorgers en de overheid
  • Aardgaswinning Groningen 1971 – 2017
  • Levensverwachting per gemeente
  • Trendrapport voor Overheidscommunicatie
  • Inkomensverschillen tussen mannen en vrouwen
  • Type criminaliteit per nationaliteit
  • Filedruk van 2002 tot 2017
  • What does it take to build a runway?
  • Woningnood
  • Vakantiebestemmingen Europeanen
  • Development pathways
  • Undernourishment despite food supply
  • Productivity decline agricultural land
  • Aardbevingen na gaswinning
  • 10 jaar na de kredietcrisis: beurs nog steeds rood
  • De opmars van vrouwen aan de universiteit
  • Valle del Cauca: abundant rainfalls, deadly droughts
  • Kandidaten Tweede Kamerverkiezing
  • Wie kijkt er illegaal naar films?
  • KLM neemt Boeing Dreamliner in gebruik
  • RIVM-rapport: Wat ligt er op ons bord?
  • Toekomstplannen Luchthaven Schiphol
  • Visualisatie Stationsgebied centrumzijde Utrecht 2023
  • Toezicht en handhaving op de kinderopvang
  • Hoeveel riolering ligt er in Nederland
  • Riolering op peil houden
  • Maatregelen tegen regenwateroverlast
  • Grondwaterproblematiek
  • Regenwater veroorzaakt soms schade
  • Fosfaatstromen
  • Sluizencomplex Vlaardingen
  • Calculating risks in offshore wind
  • Power Island for wind farms in North Sea
  • Metropoles grow stronger in eastern Europe
  • Visualisatie Stationsgebied Utrecht 2023
  • Aantal pintransacties bereikt omslagpunt
  • Une justice innovante au Mali
  • Sociale Staat van Nederland 2015
  • Opvang asielzoekers in Nederland
  • Vluchtelingenstroom 1970 – 2015
  • Adaptive cities through innovative design
  • Delta Flume: world’s biggest manmade wave
  • Opvang van vluchtelingen in Duitsland 2015
  • Terugkeerproces vreemdelingen
  • RIVM-rapport ‘Duurzame zorg’
  • In de stad komt alles samen
  • Een land van kleine steden
  • Leerlingen sneller door het onderwijs
  • Kans op werk verschilt per sector  en instelling
  • Overgangen in het onderwijsstelsel
  • Dutch aid to Mali
  • Burgerjaarverslag Haarlemmermeer
  • Verschuivingen in de mobiliteitsbranche
  • Duurzaamheidsprojecten mobiliteitssector
  • Grondstoffen van voertuigen
  • Infectieziektenbestrijding in Nederland, 1991-2015
  • De kwetsbare delta en de toekomstige stad
  • De 126 jihadisten voor wie we bang zijn
  • Evaluation process ZFEP
  • Exponential growth of number of ZFEP entries
  • ZFEP improved lives of 150,585,000 people
  • Impact ZFEP on the world
  • Farm and field laboratory ZFEP
  • Het penseelzwijn in Artis
  • Betaalrekeningen van de Rijksoverheid
  • De komodovaraan in Artis
  • Dutch efforts to fight Ebola
  • Verschil in reistijden per modaliteit
  • Tangenten en radialen rondom OV-knooppunt
  • Snelwegen rondom Utrecht
\\ Visualization

9/11: In the heart of a news room

Eleven years ago, on september 11th 2001, at the infographic department of the Algemeen Dagblad, we were staring at tv screens, trying to get a grip of what was happening overseas. Any newsroom in the world was a frantic place at that very moment, as infographic journalists were trying to reconstruct the events visually.

But amidst the chaos, any information was in contradiction of previous reports. While dozens of cameras were registring the collapse of the Twin Towers, we were asking ourselves so many questions: how many planes were involved? Which tower was hit first? With great care Thijs Unger, Ramses Reijerman and Frédérik Ruys made this infographic.

From all newspaper in the world, the Algemeen Dagblad, the second largest daily in the Netherlands, was the only one publishing an infographic on the front page. And from all the infographics about the terror attacks, it was one of the few that got the flight paths right. Just as the New York Times did – of course. So we both won a Malofiej Award that year.

Left: Shortly after september 11th, Jan Schwochow (Golden Section Graphics) gathered all publications worldwide and combined all visualized scenarios into one infographic (blue and yellow are the only correct flight tracks).