Vliegtuigbom langs kerosinepijp van Defensie

Bij het ontmantelen van de vliegtuigbom in Moerkapelle, staat het trein- en autoverkeer stil en gaat zelfs het luchtruim op slot. Eigenlijk kon de bom op geen slechtere lokatie worden gevonden.

Omdat de vijfhonderdponder zich in de aanvliegroute van Rotterdam – The Hague Airport bevindt, gaan die ochtend ook de start- en landingsbanen dicht.

Saillant detail is dat het op scherp staande explosief, dat bij graafwerkzaamheden van de Gasunie is aangetroffen, gevonden is langs een kerosinepijp van de Defensie Pijpleiding Organisatie.

Deze beheert met name de NAVO-pijplijn (CEPS) die militaire bases, maar ook civiele luchthavens, van brandstof voorziet. Mede vanwege de aanwezigheid van deze ondergrondse leidingen kent het gebied ‘ernstige risicogebieden’ (PR-106/jaar = kans 1 op de miljoen per jaar). Hierbinnen mogen volgens de risicokaart nooit kwetsbare objecten staan vanwege de relatief grote overlijdenskansen.

 

De bom op zich is al gevaarlijk en hij ligt bij een kerosineleiding‘, vertelt projectleider Arnold van Giethuizen aan Omroep West. ‘Als die zou klappen gaan die leidingen wellicht ook de lucht in. En dan heb je een ramp die niet te overzien is.

Infographic: Frédérik Ruys, Vizualism